Blogger Template by Blogcrowds


Sebuah buku yang memberikan tuntunan praktis belajar komputer bagi pemula yang ingin belajar sendiri, atau bisa dijadikan modul kursus komputer / materi kuliah komputer.

Pembahasan dalam buku ini dimulai dengan pengenalan perangkat komputer, tata cara memulai penggunaan komputer, kemudian dilanjutkan dengan pengenalan terhadap sistem komputer, software-software yang diperlukan, tata cara mengetik dengan baik, serta pengenalan jenis-jenis file komputer.

Tujuan buku ini adalah untuk memandu pemula dalam menggunakan komputer, lalu memberikan metode-metode praktis di dalam menyelesaikan pekerjaan sehari-hari yang memerlukan komputer.

Walaupun sederhana dan mendasar, pembahasan dalam buku kemudian diarahkan agar peserta belajar bisa mengerjakan contoh-contoh latihan yang disediakan dengan cara yang mudah, efektif, dan efisien. Contoh-contoh dokumen yang digunakan dalam latihan diambilkan dari dokumen-dokumen real (nyata) yang dibuat oleh kalangan bisnis, pemerintahan, sosial, maupun pribadi. Bagi anda yang merasa sudah mahir menggunakan komputer, anda bisa mengukur kemampuan anda dengan membandingkan cara yang diberikan dalam buku ini dengan cara yang anda gunakan, mana yang lebih efektif dan efisien.

Selanjutnya, peserta belajar akan dipandu untuk terus meningkatkan kemampuan dengan mengerjakan contoh-contoh latihan yang semakin kompleks yang memerlukan banyak keterampilan dalam menggunakan fasilitas program, hingga akhirnya peserta belajar bisa mengelola sendiri file-file dokumen yang dibuatnya dan mengatur setting pada sistem operasi Windows.

Dengan mengikuti seluruh pembahasan dan latihan yang tersedia dalam buku ini, diharapkan peserta belajar menjadi mahir dalam menggunakan komputer tanpa bantuan orang lain lagi dalam menyelesaikan pekerjaan sehari-hari.

Jika dipadankan dengan kursus komputer, materi yang disediakan dalam buku ini dapat diselesaikan dalam waktu 12 hari, dimana setiap hari menggunakan waktu 1,5 jam (total jam = 18 jam).

Bagi anda yang sudah mahir menggunakan komputer, buku ini cocok untuk anda hadiahkan kepada saudara atau kerabat anda yang perlu belajar menggunakan komputer. Mengajari sendiri tanpa metode pengajaran susah bukan? Jika anda membacanya sendiri, anda akan menemukan banyak tip dan trik yang bisa anda gunakan untuk mempermudah meyelesaikan pekerjaan anda. Jujur saja, tidak semua fasilitas program Word dan Excel sudah kita gunakan, padahal kita membutuhkannya. Kita hanya tidak mengetahui keberadaan fasilitas tersebut, atau tidak tahu cara menggunakannya...

Milikilah buku ini sebagai kelengkapan pengetahuan anda, atau jika anda merasa sudah cukup dengan kemampuan yang anda miliki, hadiahkanlah buku ini bagi kerabat terdekat anda agar mereka juga tidak terlalu awam komputer.

Buku ini didisain agar bisa digunakan oleh pemula yang ingin belajar sendiri, dan pembahasan yang disajikan insya Allah bisa diikuti oleh (mulai dari) pelajar SMP.
Materi yang diberikan disusun agar bisa diberikan pada kursus komputer dengan pola 3 kali seminggu @ 1,5 jam pertemuan selama 1 bulan. Materi-materi ini merupakan kompilasi dari banyak sumber/bahan/modul kursus yang diberikan pada pelajar SMP, Kursus Komputer (paket Office/Computer for Office Application), dan mata kuliah komputer pada program Diploma Kesekretarisan.

Sebuah Plan Tindakan Kebangsaan, Malaysia telah berjaya membangunkan keupayaan dan kebolehannya dalam bidang sains dan teknologi melalui pelbagai program dan aktiviti. Dalam menghadapi cabaran yang mendatang, Kementerian telah memperkukuhkan usahanya untuk mengkaji semula Dasar Sains & Teknologi Kebangsaan dengan matlamat untuk menghasilkan Polisi Sains & Teknologi Kebangsaan yang ke-2.

DSTN 2 dijangka dapat menyediakan satu rangka kerja yang lebih dinamik untuk pembangunan S&T, dengan penekanan yang lebih kepada penglibatan sektor swasta dan juga P&P yang berasaskan pasaran. Idea yang utama adalah untuk mendapatkan kerjasama di kedua-dua sektor awam dan swasta, bagi memperkukuhkan lagi kebolehan dan kemampuan negara dalam bidang penyelidikan dan teknologi. Fokus DSTN 2 akan menjurus kepada aktiviti-aktiviti berasaskan teknologi tinggi dan intensif pengetahuan yang secara dasarnya bertujuan untuk mengubah Malaysia menjadi sebuah negara penyumbang, bukan sahaja sebagai pengguna, dalam bidang sains dan teknologi.

Dasar Alam Sekitar kebangsaan memperjelaskan komitmen kerajaan Malaysia terhadap pembangunan lestari. Polisi ini menjadi pelengkap kepada Wawasan 2020 yang bertujuan untuk memastikan Malaysia mencapai tahap sebuah negara membangun tanpa menjejaskan sumber-sumber asli dan alam sekitar.




Pengarang: Abdul Latif Haji Gapor

Jumlah halaman: 171 halaman

Tahun terbit: 2006

Penerbit: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris

(ISBN 983-2620-83-X)

Harga : RM 29.00










Buku ini membicarakan khusus mengenai domain penilaian dalam teknologi pendidikan. Domain penilaian merupakan satu daripada lima domain yang terdapat dalam bidang teknologi pendidikan. Domain penilaian amat penting untuk digunakan bagi mengenal pasti dan mencari jalan ke arah penambahbaikan pelaksanaan kursus dan amalan teknologi pendidikan baik di peringkat maktab mahupun universiti. Kursus teknologi pendidikan merupakan komponen penting dalam pendidikan guru untuk menyediakan guru-guru yang berpengetahuan dan berkemahiran dalam mengendalikan pengajaran berkesan dengan berintergrasikan teknologi.

Buku ini mengandungi 12 bab. Dalam bab 1, pengarang menghuraikan maksud domain Teknologi Pendidikan yang mencakupi Domain Penggunaan, Domain Reka bentuk, Domain Pengurusan, Domain Pembangunan dan Domain Penilaian.

Bab 2 pula menghuraikan perihal mengenai Kurikulum dengan kandungan Kurikulum, sumbangan teks atau buku dalam kandungan kurikulum, pelaksanaan kurikulum, penilaian kurikulum, reka bentuk kurikulum, hala tuju kurikulum, masa hadapan, model perkembangan kurikulum dan model penilaian kurikulum.

Dalam bab 3; Kurikulum Teknologi Pendidikan di Maktab Perguruan. Pengarang menjelaskan hal mengenai perubahan teknologi perubahan yang meliputi perubahan objektif kurikulum, perubahan kandungan dan tempoh pelaksanaan kurikulum, perubahan kaedah pelaksanaan kurikulum, perubahan penilaian kurikulum, selain membicarakan hal mengenai kaedah guru lulusan maktab memperoleh kemahiran menggunakan media pengajaran ketika menjalani latihan perguruan.

Bab 4 yang bertajuk “Pandangan Pelajar terhadap Pelaksanaan kursus Teknologi Pendidikan” mengulas hal mengenai faktor keberkesanan kurikulum, penilaian kurikulum, kajian, pelaksanaan kursus teknologi pendidikan, objektif kajian, skop kajian, instrumen, analisis, dapatan, pandangan mengenai kuliah, pengurusan dan kaedah kuliah, peralatan atau bahan kuliah dan kemudahan fizikal, pandangan mengenai tutorial, pengurusan dan kaedah tutorial, peralatan atau bahan tutorial dan kemudahan fizikal, pandangan mengenai kerja-kerja kursus penyediaan bahan pengajaran, dan pandangan mengenai ujian pertengahan semester.

Seterusnya dalam bab 5, pengarang membicarakan hal mengenai skop bidang tekonologi pendidikan kepada individu dan organisasi latihan, skop, penggunaan media, pengetahuan profesional teknologi pendidikan di maktab perguruan. Turut dibicarakan juga mengenai masalah penggunaan media pengajaran di sekolah, perspektif dalam perkembangan kursus teknologi pendidikan, instrumen kajian, perspektif teori, analisis data, dapatan dan perbincangan, kemahiran penggunaan alatan dan bahan berasaskan sekolah, kemahiran menggunakan alatan teknologi baru masa kini, kemahiran menghasilkan bahan pengajaran pembelajaran terkini, dan kemahiran mengintergrasikan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran.

Bab 6: Pemilihan dan Penggunaan Media Instuksional di Insitut Pengajian Tinggi - memuatkan peranan media; antara isi penting yang dibicarakan termasuklah peranan media, aspek pemilihan media, kesediaan media, bentuk maklumat, kuantiti, spesifikasi teknikal, kos, kegemaran pensyarah, kajian, reka bentuk kajian, istilah operasional, instrumen, dapatan dan perbincangan, tahap pemilihan dan penggunaan media instruksional semasa kuliah dan tutorial. Dalam bab ini juga dimasukkan pandangan pelajar tentang nilai pembelajaran yang diperoleh hasil daripada penggunaan media instruksional, perkaitan antara penggunaan media instruksional dengan nilai pembelajaran yang diperolehi hasil daripada penggunaan media instruksional, perkaitan antara penggunaan media instruksional dengan nilai pembelajaran yang diperolehi.

Bab 7: Penggunaan Media Pengajaran pula memasukkan hal mengenai kepentingan media dan masalah penggunaan media.

Bab 8: Intergrasi inovasi teknologi di kalangan guru pelatih dengan mengambil kes internet merupakan bab yang membincangkan hal tentang kebaikan intergrasi teknologi dalam Pembelajaran, rangka teori, kenyataan masalah, kajian serta dapatan dan perbincangan.

Bab 9: Aplikasi model reka bentuk pengajaran dan teknologi dalam latihan mengajar yang memberi tumpuan khusus kepada masalah latar program, model latihan mengajar dari bilik kuliah ke bilik darjah, reka bentuk pengajaran dan konteks teori dan amalan, reka bentuk pengajaran dan teknologi dan pengajaran berkesan menerusi model reka bentuk pengajaran. Bab ini turut memuatkan kajian, dapatan dan perbincangan, serta kesimpulan yang kesemuan penting bagi guru-guru pelatih menambahkan pengetahuan dan kemahiran mengenai ilmu perguruan.

Bab 10: Penyebatian kemahiran berfikir dalam pelaksanaan kursus kajian reka bentuk instruksional dan teknologi. Bab ini penting untuk menerapkan pengetahuan kepada para pelajar mengenai elemen kemahiran berfikir, latar belakang kursus, sinopsis kursus kajian dalam reka bentuk instruksional dan teknologi, kandungan, objektif kursus, rancangan kuliah, dan pelaksanaan pengajaran.

Bab 11: membicarakan intergrasi penggunaan laman web dengan kuliah yang mengandungi hal-hal mengenai pendekatan para pensyarah, aspek pedagogi laman web, tindakan pendidik, kajian, pengenalan kepada kajian, latar belakang, tujuan laman web, reka bentuk laman web, instrumen, dapatan dan perbincangan, kaedah pemerolehan maklumat laman web di kalangan responden, masalah mengakses secara on-line, waktu perolehan maklumat, maklumat laman web waktu kuliah, dan kefahaman memahami kuliah.

Akhir sekali dalam bab 12, pengarang membicarakan mod penyampaian: E-learning. Dalam bab ini, pengarang membincangkan hal mengenai cara melaksanakan pengajaran, mod penyampaian pelajaran, memaksimumkan pengajaran dan pembelajaran, kesesuaian reka bentuk persekitaran dan memilih media pengajaran. Pengarang turut memperjelaskan aspek e-learning dengan memberikan definisi e-learning, ciri-ciri e-learning dan impak pembelajaran dengan e-learning.

Isi kandungan buku ini yang cukup menyeluruh dengan huraian yang cukup terperinci tentang domain penilaian dalam teknologi pendidikan akan dapat membekalkan ilmu pengetahuan dan kemahiran kepada pelajar khususnya yang mengikuti program perguruan baik di maktab mahupun di universiti. Buku ini juga amat berguna kepada guru-guru yang ingin mengetahui perkembangan ilmu terkini tentang penilaian, teknologi pendidikan khususnya mod penyampaian e-learning.

Biodata Ringkas Pengarang:

Abdul Latif Gapor ialah pensyarah bidang teknologi pendidikan di Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia, UPSI. Beliau merupakan pengamal Domain Penilaian dalam Teknologi Pendidikan. Beliau berkelulusan Sarjanamuda Sains, UPM, Sarjana Pendidikan (Teknologi Pendidikan) USM dan memperolehi ijazah Doktor Falsafah dalam bidang Teknologi Pendidikan di UTM.

Penggunaan Teknologi yang canggih dalam apa jua bidang pekerjaan sentiasa ditunggu-tunggu oleh masyarakat yang perihatin tentang keperluan dan kepentingan teknologi. Usaha yang menyeluruh perlu digerakkan dari peringkat awal untuk membuat anjakan pradigma masyarakat terhadap penggunaan teknologi.

Aspek teknologi telah digabungkan dalam kurikulum matematik di sekolah sebagai satu daya usaha ke arah menyemai dan memupuk minat serta sikap yang positif terhadap teknologi dari peringkat awal lagi. Sesuai dengan konsep Sekolah Bestari, kebanyakan sekolah mula dibekalkan dengan pelbagai teknologi untuk digunakan oleh guru dalam pengajaran dan pembelajaran mereka.

Dalam pendidikan matematik , keupayaan komputer dan teknologi maklumat dapat membantu menyelesaikan banyak masalah pendidikan matematik. Penggunaan teknologi komputer juga dapat menaikkan minat pelajar terhadap matematik dan dapat mengubah persepsi pelajar bahawa matematik merupakan subjek yang susah, membosankan dan melibatkan pengiraan sahaja atau dalam perkataan lain menggunakan kertas dan pensil sahaja.

Aktiviti pengajaran dan pembelajaran matematik menjadi lebih bermakna melalui komputer. Peralatan canggih ini bukan sahaja memudahkan penyampaian konsep matematik tetapi dapat membuktikan dengan jelas konjektur-konjektur yang timbul dalam tajuk-tajuk yang diajar.

Penggunaan komputer dalam pengajaran matematik dapat memperkembangkan dan memperkayakan lagi tajuk yang diajar. Penggunaan komputer dalam pengajaran matematik bukan sahaja memperbaiki kualiti pengajaran matematik malah ia boleh merubah kepentingan sesuatu tajuk dalam silibus matematik.

Dalam pendidikan matematik, komputer melibatkan beberapa penggunaan aplikasi seperti hamparan elektronik, multimedia, internet dan Geometer's Sketchpad (GSP). Geometer's Sketchpad, contohnya, digunakan untuk mengajar topik geometri. Melaluinya ,pelajar boleh meneroka pembelajaran matematik dengan lebih berkesan. Pelajar berminat untuk membuat penerokaan alam lain yang lain yang baru ditemui. Mereka akan memperolehi suasana pembelajaran yang baru dan maklumat serta informasi yang terkini. Di samping itu ia juga dapat menggalakkan mereka belajar secara berkumpulan dan menyemai semangat belajar yang agresif serta lebih berfikiran kritikal.

Selain menggunakan komputer, kalkulator Grafik juga merupakan salah satu agi bahan yang boleh diintegrasikan dalam pengajaran dan pembelajaran seperti yang hangat diperbincangkan di masa kini. Kalkulator harus digunakan bersama-sama dengan program pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Penggunaan kalkulator dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah dapat memberi kebebasan kepada pelajar bermain dengan nombor yang lebih besar. Tanggapan yang menyatakan bahawa kalkulator menjadikan pelajar malas mengira harus ditolak kerana tanpa pengetahuan asas matematik pelajar tidak dapat menggunakan kalkulator dengan berkesan. Kalkulator sangat berguna untuk membantu pelajar meneroka cara matematik dan membuat kesimpulan.

"With graphing calculators and computer algebra systems, students can explore symbolic, numeric, and graphical representations of functions instead concentrating on the symbolic. Exposing students to multiple representations is important because, in addi tion to the pedagogical advantages of viewing a topic from multiple perspectives, functional models arising from situations encountered in other disciplines often arise in graphical or numeric form instead of symbolic form." (NCTM, 1989)

Dalam melaksanakan tugas pengajaran guru harus berusaha untuk meningkatkan kebekesanannya. Pengajaran yang berkesan menghasilkan pembelajaran yang diharapkan. Pembelajaran yang baik berlaku apabila pelajar melibatkan diri dengan seseorang itu biasanya akan lebih mengingati sesuatu hasil daripada perbuatan atau pengelamannya sendiri. Di sinilah pentingnya peranan teknologi dalam pendidikan matematik hari ini. Penyertaan aktif murid-murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran membantu mereka belajar.

Untuk membolehkan pembelajaran berlaku dengan berkesan guru haruslah menyediakan atau memilih teknologi yang bersesuaian dengan keupayaan pelajar. Disamping itu, teknologi juga haruslah selaras dengan aktiviti pembelajaran serta dapat mencapai objektif pengajaran.

Untuk membina persikataran yang sesuai untuk pengintegrasian, pendekatan pengajaran dan pembelajaran haruslah berpusatkan pelajar di mana guru berperanan sebagai fasilitator. Matlamat utama penggunaan teknologi adalah bukan untuk pelajar menggunakan teknologi semata-mata tetapi proses untuk melibatkan pelajar dalam pembelajaran yang lebih bermakna. Apabila seseorang guru belajar untuk menggunakan teknologi dalam bilik kelas, mereka akan menjadi model proses pembelajaran kepada pelajar. Dalam masa yang sama guru akan menimba sesuatu yang baru hasil daripada memerhatikan pelajar belajar. Pemindahan tugas sebagai seorang pendidik ("teaching role") dari guru kepada pelajar berlaku secara tak disedari apabila teknologi (penggunaan komputer contohnya) digunakan dalam kelas.

"As teacher learn to use technology, thier own learning has implication for the ways in which they assist student to learn more generally." ( McDonald and Naso , 1986).

"Soon nearly everyone in the United States who faces an arithmetic problem will be able to call on low-cost electronic calculator as an aid. For more elaborate calculator, remote communication with a computer will be almost as easy."

Walaupun banyak telah ditulis dan diperkatakan tentang penggunaan teknologi, namun pada hakikatnya tidak banyak yang dapat dilakukan oleh guru-guru. Salah satu sebab utama yang diberikan ialah kurangnya bekalan komputer dan perisian komputer yang sesuai untuk tujuan pengajaran ( Munirah Ghazali, 1995).Hasil daripada kajian yang telah dijalankan, didapati kebanyakan sekolah yang mempunyai kemudahan komputer menggunakan komputer sebagai aktiviti kelab komputer atau sebagai aktiviti ko-kurikulum.Apa yang menarik ialah tiada satu sekolah pun yang menggunakan komputer dalam pengajaran matematik mereka. Salah satu sebab yang diberikan ialah ketiadaan pakej Program Berbantukan Komputer untuk matematik. Ini agak menyedihkan apabila dibandingkan dengan perkembangan yang berlaku dalam proses pengajaran pembelajaran matematik di negara-negara maju.

Dapatan kajian menunjukkan guru-guru mempunyai sikap dan fahaman yang positif mengenai penggunaan teknologi. Sikap yang demikian sepatutnya dipupuk dan akan memudahkan guru-guru menerima perubahan-perubahan yang berkaitan. Namum demikian, kekurangan perisian Program Berbantukan Komputer yang sesuai menghalang guru-guru dari menggunakan komputer dalam pengajaran walaupun mereka menyedari akan kelebihan-kelebihannya. Guru-guru seharusnya diberi pendedahan dan latihan yang sesuai untuk membolehkan mereka memanfaatkan komputer yang dibekalkan ke sekolah-sekolah. Pihak sekolah juga perlu memikirkan cara-cara yang berkesan untuk menggalakan guru-guru menggunakan komputer dalam pengajaran.

Newer Posts Older Posts Home